Vi er en tverrfaglig forskningsgruppe som består av forskere med faglig bakgrunn innen nordisk og engelsk litteratur- og filmvitenskap, allmenn litteraturvitenskap, litteraturdidaktikk, lingvistikk, kulturstudier og pedagogikk.

Hva forsker vi på?

Vi forsker på litteratur, herved forstått som fortellinger i ulike sjangre og medier med en estetisk egenverdi. Vi er spesielt opptatt av den affektive og multisensoriske dimensjonen ved litterære opplevelser og hvordan dette åpner for refleksjon rundt kulturpolitiske og etiske spørsmål i tillegg til estetisk erfaring. Film, tegneserier, animasjon, bildebøker, litterære apper og dataspill er eksempler på typer tekster vi jobber med.

Prosjekter

Litteratur og sårbarhet

Litteratur og sårbarhet: Antologi med åpen tilgang som drøfter hvordan det å ha et blikk for fenomenet sårbarhet kan være fruktbart i arbeidet med litteratur på ulike trinn i utdanningsløpet.

Litteratur og videoessayet

Litteratur og videoessayet: Å forske og undervise i litteratur gjennom levende bilder: temanummer i det fagfellevurderte tidsskriftet ELLA  – Utdanning, litteratur, språk som utforsker hvordan videoessayet kan fungere som en akademisk og pedagogisk ressurs i forskningen og undervisningen av litteratur.

Viktige forskningsspørsmål inkluderer:

  • Hvilke muligheter gir videoessayet for å presentere, utforske og lære om komplekse litterære fenomena?
  • Hvordan, og i hvilken grad, kan selve prosessen med å lage videoessays hjelpe forskere, studenter og elever å utvikle kreative og kritisk-analytiske evner? 
Nordic Comics in Education (NordComEdu)

NordComEdu er et nettverk av forskere og pedagoger fra ledende institusjoner for lærerutdanning i Norge, Sverige og Færøyene som undersøker hvilke innsikter nordiske tegneserier gir om forholdet mellom psykisk helse, kjønn og seksualitet, og hvordan disse innsiktene er relevante for lærerutdanningen.  

Vi har fått støte fra Nordplus til å gjennomføre utviklingsprosjektet Nordic Comics and Mental Health: Developing Learning Resources for Teacher Training, som utforsker hvilke innsikter nylige nordiske tegneserier kan tilby lærerstudenter om mental helse. Vårt mål er å utvikle nye metoder og læringsdesign som er relevante for undervisningspraksis.

Samarbeidspartnere

Følgende eksterne samarbeidspartnere er involvert i ett eller flere av våre pågående prosjekter: