Denne nettsiden er for alle som har tilknytning til grunnskolelærerutdanningen (GLU), og er ment som en støtte for faglig tilsatte, studieadministrasjon, studenter og praksisfeltet. Her får du informasjon om grunnskolelærerutdanningen og beskrivelser med nyttige lenker.
Har du lyst til å bli student ved grunnskolelærerutdanningen på USN? Les mer om lærerutdanningene vi tilbyr.
Nyttig informasjon
Studiemodeller
En studiemodell beskriver oppbygning av programmet med en oversikt over hvilke emner som går i de ulike semestrene. Studiemodellen foreligger i studieplanen for det aktuelle kullet, sammen med lenker til emneplanene.
Under foreligger forenklede studiemodeller for hvert av programmene uavhengig av campus. Studiemodellene gjelder fra kull 2021. Se i studieplanen for en mer detaljert oversikt.
GLU 1.-7. trinn
Høst | Vår | ||||
1 | PEL (10 stp) | Fag 1 Norsk (20 stp) |
PEL (10 stp) | Fag 2 Matematikk (20 stp) |
|
2 | PEL (10 stp) |
Fag 1 Norsk |
Fag 3 valgfag (30 stp) | ||
3 | Fordypning 30 stp i fag 1, 2 eller 3 + FOU-oppgave |
Fag 4 valgfag (30 stp) Mulighet for utveksling |
|||
4 | Masterfag (30 stp) | PEL (30 stp) | |||
5 | Vitenskapsteori og metode (15 stp) |
Masteroppgave) (15 stp) |
Masteroppgave (30 stp) |
GLU 5.-10. trinn
Høst | Vår | ||||
1 | PEL (10 stp) | Fag 1 Norsk eller Matematikk (20 stp) |
PEL (10 stp) | Fag 1 Norsk eller Matematikk (20 stp) | |
2 | PEL (10 stp) | Fag 1 Norsk eller Matematikk (20 stp) |
Fag 2 valgfag (30 stp) | ||
3 | Fordypning 30 stp i fag 2 + FOU-oppgave |
Fag 3 valgfag (30 stp) Mulighet for utveksling |
|||
4 | Masterfag (30 stp) | PEL (30 stp) | |||
5 | Vitenskapsteori og metode (15 stp) | Masteroppgave (15 stp) |
Masteroppgave (30 stp) |
PEL= pedagogikk og elevkunnskap
FOU = forsknings- og utviklingsoppgave
Tverrfaglig tema for 1-7 og 5-10:
1. semester: Psykososialt læringsmiljø
2. semester: Bærekraftig utvikling
3. semester: Estetiske læreprosesser
6. semester: Samiske forhold og samiske elevers rettigheter
8. semester: Vold og overgrep
Bytte av campus for interne studenter på GLU ved USN
Frist for å søke intern overflytting mellom campus for studieåret 2024-2025 er 1. april. Det må foreligge en begrunnet søknad innen fristen. Søknadsskjemaet åpner 1. februar.
Betingelser for intern overflytting er at alle emner og praksis er bestått fra opprinnelig campus.
Det er ikke mulig å søke overflytting midt i et studieår grunnet tildelt praksisplass, i tillegg til kontinuitet i kullet og fagene som er påstartet.
Studie- og emneplaner
En studieplan beskriver innhold, oppbygging og organisering av et studieprogram. Til hver studieplan er det knyttet emneplaner som beskriver de enkelte emnene. Her finner du også litteraturlister.
På grunnskolelærerutdanningen ved USN er det et forskningsrammeverk som gjelder for de tre første studieårene. Forskningrammeverket finner du her.
Fagvalg
Ved begge studieprogram skilles det mellom obligatoriske og valgfrie fag. Det skal dermed foretas fagvalg i løpet av 1. - 3. trinn.
I studieplanen vil det fremkomme hvilke fag som kan velges ved de ulike campus. Det vil også bli gitt nærmere informasjon i forkant av hvert valg som skal gjennomføres.
Valg gjennomføres i Studentweb og åpnes 3 uker i forveien av oppgitt frist.
Studieprogram | Trinn | Frist i Studentweb |
1. års trinn | ||
GLU 5-10 |
Valg av fag 1. |
Søndag i oppstartsuka |
GLU 1-7 | Valg av fag 3 (30 stp) i 4. semester. | 15. april |
GLU 5-10 | Valg av fag 2 (30 stp) i 4. semester. | 15. april |
2. års trinn | ||
GLU 1-7 | Valg av fordypningsfag (30 stp) i 5. semester. | 15. mars |
GLU 1-7 |
Valg av fag 4 (30 stp) i 6. semester. |
15. april |
GLU 5-10 |
Valg av fag 3 (30 stp) i 6. semester. |
15. april |
3. års trinn | ||
GLU 1-7/5-10 | Valg av masterfag | 15. januar |
Valg av fordypningsfag 5. semester - 1-7, kull 2023
Presentasjon fra informasjonsmøte 21.02.24.
Valg av fag 6. semester - kull 2023
Informasjonsskriv om valg av fag 6. semester.
Presentasjon fra informasjonsmøte 19.02.25.
Valg av fag 4. semester - kull 2024
Informasjonsskriv om valg av fag 4. semester.
Presentasjon fra informasjonsmøte 26.02.25.
Valg av masterfag - kull 2022
Informasjonsskriv om valg av masterfag.
Presentasjon fra informasjonsmøte 13.11.24.
Oversikt over masterfag
Tilgang til campusene
Overnattingssteder ved campusene
Begynneropplæring |
Presentasjon av faget |
Velkomstbrev |
Naturfag | Presentasjon av faget | Velkomstbrev |
Kroppsøving | Presentasjon av faget | Velkomstbrev |
Samfunnsfag | Presentasjon av faget | Velkomstbrev |
Norsk | Presentasjon av faget | Velkomstbrev |
Matematikk | Velkomstbrev | |
Engelsk | Velkomstbrev | |
Kunst og håndverk | Presentasjon av faget | Velkomstbrev |
KRLE | Presentasjon av faget | Velkomstbrev |
Spesialpedagogikk | Presentasjon av faget | Velkomstbrev |
Profesjonsrettet pedagogikk | Presentasjon av faget | Velkomstbrev |
Samlingsplaner
Her finner du oversikt over samlingsplaner for emnene som går nett- og samlingsbasert på GLU.
Samlingsplaner for studieåret 2025/2026 publiseres rundt 1. mars 2025 for fag som går nett- og samlingbasert på Notodden.
Samlingsplaner for fag som går samlingsbasert eller nett- og samlingsbasert på campus Drammen, Porsgrunn og Vestfold høst 2025 publiseres innen 1. mai. Samlingsplaner for vår 2026 publiseres høst 2025.
Det tas forbehold om mindre endringer i samlingsplanene.
Timeplaner for fag som har campusundervisning blir publisert i TimeEdit 15. juni for høstsemesteret og 15. desember for vårsemesteret.
2. studieår
4. semester kull 2023 - Notodden
4. semester kull 2024 - Notodden
4. semester kull 2023 - Drammen
4. semester kull 2023 - Porsgrunn
4. semester kull 2023 - Vestfold
3. studieår
5. semester kull 2023 - Notodden
5. semester kull 2023 - Drammen
5. semester kull 2023 - Porsgrunn
6. semester kull 2022 - Notodden
6. semester kull 2023 - Notodden
6. semester kull 2022 - Drammen
6. semester kull 2022 - Porsgrunn
6. semester kull 2022 - Vestfold
4. studieår
7. semester kull 2022 - alle campus
8. semester kull 2022 - planer publiseres i Canvasrom på aktuell campus
5. studieår
9. semester kull 2021 - alle campus
Møteoversikt for faglig ansatte
På GLU er det faste møter gjennom studieåret, med følgende deltakere:
Møte | Deltakere | Ansvar |
GLU-seminar (1-2 ganger per semester) |
Fagansatte ved alle campuser, administrasjon | Programledelse ved alle campuser |
Programmøte | Fagansatte på egen campus, administrasjon | Programleder(e) på hver campus |
Programutvalg | Programleder, praksisrådgiver, studieveileder, representanter fra ledelsen ved HIU, studenter og praksisfelt | Programleder(e) på hver campus |
Programstyre | Programleder, GLU-ansvarlig, visedekan for GLU og PPU | Visedekan for GLU og |
Trinnmøte (1 per semester, og ved behov) |
Trinnleder, emneansvarlige, administrasjon ved behov | Trinnleder |
Tillitsvalgtmøte (1 per semester, og ved behov) |
Kulltillitsvalgte fra alle kull, programleder, studieveileder og praksisrådgiver ved behov | Programleder |
Møte med kulltillitsvalgt/fagkontakter i fbm. emneevaluering |
Emneansvarlig, kulltillitsvalgt, fagkontakt | Emneansvarlig |
Praksisforberedende møte (I forkant av praksisperiodene) |
Studenter, praksislærere, faglærere, programleder, praksisrådgiver | Programleder, praksisrådgiver, trinnleder |
Praksisoppsummerende møte (Ved ønske) |
Faglærere, studenter, praksislærere | Trinnleder, faglærere |
Rektormøte |
Skoleeier, rektorer, programledelse, praksisrådgiver, visedekan for GLU/PPU | Programleder i samarbeid med praksisrådgiver |
Roller
-
Emneansvarlig
Emneansvarlig har ansvar for planlegging, koordinering, gjennomføring og utvikling av emnet, slik at læringsaktiviteter og vurderingsformer bidrar til at studentene oppnår læringsutbyttet for emnet og studieprogrammet. Les mer om emneansvarlig -
Faglærer
Faglærer skal utvikle og gjennomføre undervisnings- og læringsaktiviteter som bidrar til at studenten oppnår læringsutbyttet. Les mer om faglærer -
Trinnleder
Trinnleder er kontaktperson for studenter, praksislærere, praksisrådgiver, studieveileder og emneansvarlig knyttet til de tre første semestrene i studieprogrammet. Les mer om trinnleder -
GLU-ansvarlig
GLU-ansvarlig er instituttenes bindeledd mot grunnskolelærerutdanningen og har et spesielt ansvar for instituttets fagportefølje i programmet. -
Programleder
Programleder har det overordnede ansvaret for studieprogrammet, og har ansvar for å skape et godt læringsmiljø for studentene i samarbeid med fagmiljøene og praksisfeltet. Les mer om programleder -
Studieveileder
Studieveileder ved GLU utfører oppgaver med veiledning av studenter, saksbehandling av studentsaker og forvaltning av regelverket knyttet til studiene. Les mer om studieveileder -
Praksisrådgiver
Praksisrådgivers hovedoppgave er tilrettelegging, utvikling og drift av grunnskolelærerutdanningenes praksisstudier. Praksisrådgiver har ansvar for kommunikasjonen mellom USN og lærerutdanningsskoler/praksisskoler. Les mer om praksisrådgiver -
Studenttillitsvalgt
Kulltillitsvalgte er representanter for kullet sitt overfor universitetet i ulike saker. De samarbeider med undervisere, stab og andre studenter med tillitsverv for å gjøre studenthverdagen på USN så bra som mulig, både faglig og sosialt.
Rutinebeskrivelse for obligatoriske aktiviteter
Med obligatoriske aktiviteter menes både obligatoriske arbeidskrav og obligatorisk deltakelse i aktiviteter. Med "obligatorisk" menes at aktiviteten må være godkjent før en student kan avlegge eksamen i emnet. Studenter som ikke har oppfylt dette kravet har ikke rett til å avlegge eksamen.
Rutine for obligatorikk og tilstedeværelse (gjelder høst 24)
Rutine for obligatoriske aktiviteter (gjelder fra vår 25)
Rutinebeskrivelse for arbeidskrav
Arbeidskrav skal fremgå av emneplanen, der hvor dette er et vilkår for å kunne fremstille seg til eksamen. Emneansvarlig har ansvar for å registrere godkjent/ikke godkjent arbeidskrav i Fagpersonweb innen to uker før oppsatt eksamensdato.
Rutinebeskrivelse for eksamen
Rutinebeskrivelse for emneevaluering
Hver gang et emne går skal det gjennomføres en emneevaluering. Denne består av en underveisevaluering og en sluttvurdering. Emneansvarlig har ansvar for å gjennomføre emneevalueringen.
Skikkethet
Skikkethetsvurdering skal avdekke om studenten har de nødvendige forutsetninger for å kunne utøve yrket. En skikkethetsvurdering skal være en veileder og støtte for studenten det angår og i første rekke en hjelp for å komme seg videre i studiet. Les mer om skikkethet
Praksis
Praksis er en integrert del av grunnskolelærerutdanningen. Studentene gjennomfører sine praksisperioder ved en av våre lærerutdanningsskoler eller praksisskoler. Våre lærerutdannere i praksisfeltet er viktige partnere i grunnskolelærerutdanningen.
Vi har en egen nettside om praksis i grunnskolelærerutdanning. Her finner du nødvendig informasjon, retningslinjer, regelverk og skjemaer knyttet til praksis og praksis i utlandet.
Utveksling
I vårsemesteret 3. studieår har studentene mulighet til å reise på utveksling. Det betyr at studentene kan velge å ta 30 studiepoeng i et fag ved en godkjent utdanningsinstitusjon i utlandet.
Les mer om utveksling til utlandet
Våre ansatte kan lese mer om utreistende studentmobilitet (Krever innlogging) på vårt intranett. Her finner du informasjon om frister, avtaletyper og rutiner, samt en oversikt over hva som må gjøres før, under og etter et utvekslingsopphold.
Digitale verktøy
Vi har en rekke digitale verktøy som er å finne under "Mine verktøy og snarveier" på min.usn.no for ansatte (Krever innlogging). Denne siden krever innlogging. Her gis det tilgang utfra den enkeltes funksjon og stilling.
-
EpN – Emneplaner på nett
-
Fagpersonweb – studentoversikt for faglig- og administrativt ansatte
-
Leganto - litteraturlister
-
Wiseflow - eksamensportal
-
Canvas - læringsplattform
-
TimeEdit - timeplaner
Lover og forskrifter
Her finner du oversikt over lover, forskrifter, retningslinjer og andre dokumenter som er aktuelle for våre studenter og tilsatte.
Lover og forskrifter
Forskrift om rammeplan for grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7
Forskrift om rammeplan for grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10
Strategi for grunnskolelærerutdanningen 2024
Rapporter og publikasjoner
Rapporter og publikasjoner som er aktuelle for alle som er involvert i grunnskolelærerutdanningen:
Femårig masterutdanning for grunnskolelærere - ny og utfordrende:
Delrapport 1
Delrapport 2
Delrapport 3
Delrapport 4
Første kull i havn : Sluttrapport
Lærerstudenters forventninger til arbeidet som profesjonelle lærere i skolen: Resultater fra en spørreundersøkelse i regi av NFR-prosjektet STEP: Partnerskap for bærekraftig overgang fra lærerutdanning til yrke