Om flerspråklighet
Flerspråklighet er et økende fenomen i opplæringen i Norge. Antallet flerspråklige barn og elever som får opplæring i flere språk har steget betydelig i de senere år. Flerspråklighet som fenomen, og barns flerspråklige utvikling, kompetanse og praksis, er derfor sentrale kunnskapsområder for barnehage- og lærerutdanningen.
Alle elever lærer engelsk fra 1. trinn, og i flere kommuner begynner tar opplæring i et fremmedspråk til fra 5.-7. trinn. De fleste elever får opplæring i et fremmedspråk fra 8. trinn. Alle disse elevene har, eller utvikler, flerspråklig kompetanse og kan dermed betegnes som flerspråklige.
Hva forsker vi på?
Sentrale tema vi jobber med er:
- Flerspråklighet og språkopplæring – hva er lærernes kompetanse, holdninger («beliefs») og praksis?
- Språklæring, metakognisjon og dybdelæring
- Hvordan skape felles arenaer i klasserommet for flerspråklighet (i opplæringen generelt, i innføringsklasse eller mottaksskole)?
- Litterasitetspraksiser («literacy practices») i hjem og skole
- Språk og identitet (det «imaginære jeg»)
- Flerspråklighet fra barnehagen til voksenopplæring
- Foreldresamarbeid
- Hvordan vurderes kunnskap og hvordan kan elevene vise kompetansen sin?
- Videreutvikling av masteremnet «Flerspråklighet i skolen» (5-årig GLU)
- Elevers erfaringer med og oppfatninger rundt flerspråklighet i opplæringen og i hverdagspraksiser.
Hvordan forsker vi?
Gruppen forsker foreløpig mest med kvalitative metoder, som observasjoner, intervju, tekstanalyser med mer. Kvantitative metoder som survey er tatt i bruk i kombinasjon med kvalitative metoder.
Forskningsdisipliner
Forskningsgruppen har sitt utgangspunkt i begrepet flerspråklighet, men ønsker å utforske konseptet (faglig og fagdidaktisk) på tvers av tradisjonelle faggrenser.
Fagområder som for tiden er representert: språkfag (norsk, engelsk, fremmedspråk), sosiologi, sosialantropologi, pedagogikk og spesialpedagogikk. Vi ønsker å inkludere flere fagområder i fremtiden.
Pågående forsknings- og utviklingsprosjekter
- Nordplus-nettverket Approaches to Multilingualism in School (AtoMS)
- Forskningsprosjektet «Revisiting curricula for deaf students in Norway»
- FoU-samarbeid med Savitribai Phule Pune University – flerkulturelle klasserom og læringsstrategier
- Flere pågående masterprosjekt