Hva forsker vi på?
Vårt mål er å utvikle kunnskap som kan forklare den ovennevnte praksisen, og forstå hvilken rolle denne har for enkeltpersoner og for dagens samfunn.
Vi gjør dette ved å samarbeide interdisiplinært, i tett kontakt med og i forkant av den internasjonale forskningsfronten på feltet.
Kunnskapen vi utvikler skal lokalt bidra til å styrke vårt fakultets barnehage, grunnskolelærer, og kunst- og designutdanninger, og internasjonalt bidra til å utvikle kunnskap om læring, undervisning og embodied making generelt.
Hvordan er vi organisert?
Organisasjonsstrukturen i EMAL består av tre nivå:
1. Målretting:
EMALs ledergruppe administreres av førsteamanuensis Camilla Groth.
2. Koordinering:
Forskningen koordineres i fire klynger:
- EMAL-Early Childhood Education (leder Kari Carlsen)
- EMALdigital (ledere Ingrid Holmboe Høibo og Lovise Søyland)
- EMAL-læring og undervisning (ledere Åsta Rimstad og Anniken Randers-Pehrsson)
- EMAL making&materiality (leder Kirstine Riis)
3. Forskning
Selve forskningen utføres av gruppens medlemmer (se medlemsliste i faktaramme) og følgende fagdisipliner er representert:
- kunst og håndverk
- kunst/design praksis
- forming
- friluftsliv, kroppsøving og dans
- pedagogikk
- musikk
- fagdidaktikk-allmenndidaktikk
- learning sciences
- kreativitet, kultur, utdanning
Samarbeidspartnere og nettverk
- Senter for barnehageforskning, utvikling og innovasjon (SEBUTI)
- Forskningsgruppen for læring, læringsdesign og digitale medier (LÆDIME)
- Forskningsgruppen for praksis, tradisjon og teknologi (PPT)
- NordFo-nettverket
- Nordic network of Embodied Learning
- Human Ingenuity Research Group v/Western University
Vi samarbeider også med OsloMet, UiS/Grensesnitt, BIN-norden, Reggio Children International Network, Helsinki Universitet, Aalto Universitet, Turku University, Chalmers Universitet, Göteborgs Universitet, Åbo Akademi, NAFOL og Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen.